luni, 13 august 2012

“ 4 DANSURI “ – TEATRUL EXCELSIOR “ ION LUCIAN “


UN SPECTACOL LIPSIT DE SENS

         Teatrul pentru copii și tineret Excelsior, funcționează în centrul Capitalei, în preajma fostului CC al PCR, în strada Academiei nr. 28, într-un sediu modern, elegant, pentru realizarea căruia maestrul Ion Lucian a depus eforturi substanțiale. Preocupat de atragerea copiilor spre teatru, acest mare actor trecut în neființă anul acesta, a luptat cu îndârjire spre a dărui tinerilor o sală de spectacol de înaltă ținută. Diminețile, sala poate fi folosită pentru prezentarea unui repertoriu adecvat vârstei micilor spectatori, iar seara, targetul publicului se poate schimba prin acceptul promovării unui alt repertoriu. Acesta a fost poate și scopul realizării spectacolului “4 Dansuri”.
         În reprezentație se folosește adeseori replica “I-am tras-o !” , specifică limbajului “cool” de club, rostită de fratele adolescentei Patricia (Annemary Ziegler) pentru care acesta angajează “Babysitter” (Ion Bechet). Pentru patru zile, fratele (Tudor Pârvu) urmează cursuri de dans, unde întâlnește o fată și se laudă cu relația ivită între el și parteneră. Cam atât se poate înțelege din acest spectacol confuz condus regizoral de Adriana Zaharia. “Despre solitudine în absența afecțiunii parentale, despre fractura de comunicare dintre părinți și copiii lor, despre vină, minciună, coșmaruri și obsesii, despre deruta și haosul în care se trezesc, de iubire, ne vorbește dramaturgul, romancierul, scenaristul, actorul și regizorul spaniol Albert Espinosa în piesa <4 dansuri="dansuri">.” – se specifică în programul de sală în scopul de a ne informa asupra intențiilor scrierii și reprezentației. Nimic însă, din ceea ce indică această prezentare , nu prinde viață credibil în scenă.
         Scenografa Ana-Iulia Popov propune un decor lipsit de semnificații esențiale, cu o pantă laterală alăturată unui perete cu trei ecrane, unde evident, vor rula numeroase proiecții. Conceptul video – Darie Armin Alexandru, oferă imagini penibil raportate la replică, prin fotografii vrând să sugereze frământările adolescentei Patricia. Dirijarea luminii este de asemenea aberantă, fără suport în ideea situațiilor. Costumele scenografei merg pe aceiași linie în special în cazul lui Deșiratul (Marian Rădulescu) și Vânjosul (Robert Robert Emanuel). Viziunea regizorală este lipsită de o elementară coerență;  rămâne de neînțeles de ce Patricia e grav afectată că nu își are în preajmă părinții , care ar fi momentele sale de coșmar și cele reale; de ce tânărul angajat “Babysitter” și scriitor ca ideal, se bate mereu violent cu șmecherii de cartier, Deșiratul și Vânjosul, ce par niște circari; care sunt relațiile dintre personaje, frate-soră, “Babysitter”-Patricia ?! Adriana Zaharia, tânăra regizoare remarcată cândva cu spectacolul “Elevator” de la Teatrul Foarte Mic, de astă dată, “citește” scenic ilogic piesa spaniolului Albert Espinosa, o sufocă teatral artificial cu intenții simbolice și absurde. Regizoarea nu urmărește creionarea substanțială a personajelor, a relațiilor dintre ele, iar departajarea, definirea planurilor – realitate, vis, coșmar – este dirijată haotic prin mișcarea scenică și sugerarea atmosferei momentelor. Dansurile (coregrafia Andreea Duță) devin o ilustrație fragilă lipsită de sensurile stărilor celor ce le practică doar corect în ritm.

         Actorii încearcă să se adapteze cerințelor regiei , dar personajele interpretate sunt incoerente ca desen caracterial. Actorii execută docil indicații regizorale penibile și personajele nu mai au consistență, nu comunică mai nimic din conținutul sensibil al scrierii. Singura care conduce interpretarea personajului Patricia cu sublinierea continuă a unei stării interioare ce o macină,  încărcată fiind de frământări, este Annemary Zeigler. Chiar dacă mișcarea impusă de regie o dezavantajează în expresie, ca și indicarea relaționării cu partenerii reali sau din vis, actrița trăiește cu sinceritate nemulțumirile, tristețea   și frământările adolescentei izolată în singurătate. Tratarea regizorală a destinului Patriciei induce confuzia de a o considera, mai ales prin agitația mâinilor, un om bolnav sau handicapat, dar actrița salvează personajul în multe momente de la o astfel de imagine falsă. Păcat de efortul actriței de a susține acest rol dificil, ca și de cel al colegilor din distribuție, lipsiți de un sprijin regizoral convingător.
         “4 Dansuri” rămâne doar o ambiție de experiment regizoral ce poate șoca pe tinerii spectatori, dar nu și impresiona și provoca la judecarea analizei unei situații de familie speciale propusă de dramaturg, pe care copiii sau adolescenții o pot întâlni și în realitatea vieții personale. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu