vineri, 7 noiembrie 2014

“CABARET” – TEATRUL GERMAN DE STAT din TIMIȘOARA (FNT)

CU O TRUPĂ ADMIRABILĂ SE POATE IMPUNE MUSICALUL


         În mișcarea noastră teatrală, genul special al musicalului nu își găsește loc în repertoriile curente. Cauzele sunt clare, ridică mari dificultății interpreților care trebuie nu numai să definească personajele, ci să și cânte, să danseze, totul dirijat de un regizor instruit pentru acest gen, inspirat, alături fiind și o orchestră ca muzica să fie live. Remarcabilul dansator Răzvan Mazilu s-a preocupat cu timpul de coregrafie, a inițiat proiecte de teatru – dans, a îmbinat cerințele coregrafiei cu cele ale regiei și în FNT se afirmă ca un realizator de excepție al genului de spectacol musical. Un exemplu al reușitei sale rămâne și proiectul FNT cu “West Side Story” comentat în acest “jurnal” al festivalului. Înainte însă, de a descoperi tinerele talente pentru distribuția din “West Side Story”, concepe acest musical deosebit ,“Cabaret”, cu trupa stabilă a Teatrului German de Stat din Timișoara, una din trupele de frunte ale mișcării noastre teatrale.


         “Cabaret” de Joe Masteroff pe muzica lui John Kandrer, propunere de musical pornită de la o piesă de teatru și povestiri în proză, a cunoscut reprezentații fabuloase pe toate meridianele, dar în special la New York și în Germania, iar filmul “Cabaret” cu Liza Minnelli, regizat de Bob Fosse, din anii ’70 a fost distins cu șase premii Oscar. A pune în scenă acest musical, poate fi riscant având în vedere realizările anterioare memorabile din cinematografie și teatru. “Cabaret” are și un subiect dramatic ce se petrece în anii ’30,  când nazismul cucerește puterea; două cupluri de îndrăgostiți vor fi afectate de situație – cântăreața dintr-un cabaret Sally, îndrăgostită de un american, și mai vârstnica doamnă Schneider îndrăgostită de evreul Schultz. Fiind tratat în ambalaj muzical, conflictului i se amplifică sensurile prin “songuri” cu trimiteri esențiale prin referiri la viața și societatea în care trăiesc personajele, melodii cunoscute și datorită unor interpretări celebre.

         Cu mult curaj, Răzvan Mazilu optează pentru “Cabaret” , găsind și un sprijin solid într-o echipă de actori profesioniși ce se adaptează strălucit genului. Spectacolul său încântă privirea și prin “ambalajul” vizual conceput cu meșteșug de Dragoș Buhagiar. Ținând cont de punctul de pornire al acțiunii – cabaretul, decorul său prezintă o scenă de cabaret cu spectatori la mese, dar ingenios dezvoltă și mai multe spații de joc în planuri diferite. Printre ele se află și locul de sus atribuit orchestrei, partener important de sprijin pentru interpreți, muzica fiind redată astfel, live. Orchestra dirijată de Peter Oschanitzky se achită ireproșabil de rolul său. Costumele și machiajul cu fantezie imaginate de Dragoș Buhagiar, sporesc strălucirea imaginii reprezentației. Dansul solicită mereu o parte din distribuție, iar actorii se adaptează fără reproș indicațiilor  coregrafului Răzvan Mazilu.

         Cuvintele sunt sărace pentru a elogia meritele trupei și pe cel care a îndrumat-o pentru reușita unei confruntări cu un proiect musical de anvergură. Spectacolul are ritm interior prin actorii dăruiți fără rezervă fiecare, rolurilor de prim plan sau celor secundare. Interpretarea de excepție a personajului Sally de către Daniela Torok,  te face să crezi că ar fi profesionistă în spectacolele de operă sau operetă și nu o actriță desăvârșită care mai este dotată muzical cu un glas minunat. Spre deosebire de solistele operei sau operetei, Daniela Torok reușește să dea nuanțe multiple cu sensibilitate,  situațiilor prin care trece Sally. În rolul americanului Cliff, se remarcă Konstantin Keidel prin farmecul definirii precise a personajului.


Cuplul doamna Scneider – domnul Schultz câștigă sens valoros pentru povestea dramatică de la cabaret prin interpretarea cu mare finețe și sinceră trăire interioară, datorată actorilor Ida Jarcsek – Gaza și Christian Bormann. Reușesc să detașeze prin expresie și ținută alte personaje ce motivează drumul acțiunii - George Peetz (Conferencier), Tatiana Sessler (Domnișoara Kost), Radu Vulpe (Ernst Ludwig). Interpreții care alcătuiesc grupul Kit Kat Klub – Giris: Olga Torok, Silvia Torok, Anne – Marie Waldeck, Cristina Romândașu, Suzana Vrânceanu și cei din Kit Kat Klub – Boys: Horia Săvescu, Richard Hladik s-au adaptat excelent solicitării unui musical , cântă, dansează și desenează profilul personajelor. Unii interpreți i-am întâlnit și în distribuția unui mare spectacol , “Fetița din bolul peștișorului auriu” în regia lui Radu Afrim – comentat pe acest blog; au trecut surprinzător de la partituri dramatice dificile, la genul muzical, de pildă, Olga Torok, Silvia Torok sau Horia Săvescu.

         Reușita acestui spectacol “Cabaret” ne demonstrează că musicalul poate deveni un gen de succes pentru public și la noi, dacă întâlnește un regizor profesionist și o echipă de actori dedicați cu totul sufletul scenei, precum cea a Teatrului German din Timișoara.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu