duminică, 25 ianuarie 2015

“ 39 DE TREPTE “ – TEATRUL FOARTE MIC

O COMEDIE REUȘITĂ ÎN STIL BURLESC

         Pornind de la text la interpretare, “39 de trepte” este un spectacol plin de surprize plăcute oferit de Teatrul Foarte Mic, “fratele” Teatrului Mic. Textul, cum specifică și afișul, are următoarea precizare privind autorii “după romanul omonim de John Buchan și filmul lui Alfred Hitchcock, adaptare de Patrick Barlow după o idee originală de Simon Corbie și Nobby Dimon, cu acordul lui Edward Snape pentru Fiery Angel PARTNERS Ltd”! Pe scurt, romanul lui John Buchan publicat în 1915, în 1935 devine un film de Alfred Hitchcock, iar în 2005 apare adaptarea teatrală ce reduce numărul mare de personaje la câteva și textul se transformă în comedie.


         Traducerea și tratarea regizorală a acestui text cu o istorie complicată privind autorii, aparțin Gabrielei Dumitru care dă o față captivantă spectacolului, inventiv conceput pe linia comicului burlesc, lipsit de vulgaritate. Filmul intenționa a fi un trhiller cu suspans despre o crimă și ancheta de rigoare, iar textul actual și prin spectacol transpune același subiect al acțiunii, cu ironie, comic, în lumea culiselor filmului privită din fotoliul spectatorului de teatru. Gabriela Dumitru rezolvă admirabil exploatarea unui subiect la bază dramatic, folosit drept pretext pentru o comedie burlescă despre lumea din spatele ecranului, cu fantezie compusă scenic. 

Acțiunea "filmului" din scenă este alertă, pornește de la o crimă și urcă "39 de trepte" în căutarea făptuitorului și a unor spioni, totul însă, privit prin "ochiul" aparatului de filmat; situațiile de la locurile filmărilor devin o cavalcadă comică prin regia Gabrielei Dumitru, servită ireproșabil de întreaga echipă. Inteligent, regizoarea nu folosește proiecțiile video, construiește totul amănunțit scenic și prin jocul actorilor. La intrarea în sala de spectacol, publicul va urca 39 de trepte marcate simbolic cu numărul de rigoare și le va afla rostul în reprezentație.
      



         Un rol important, au decorul și costumele create de scenograful Vladimir Turturică, devin elemente comice de imagine pentru a ilustra situațiile de “film în teatru”. Ingenios scenograful “colorează” cu haz fiecare moment al acțiunii, iar acestea sunt foarte multe. La rândul său, regizoarea manevrează dibaci propunerile scenografice pentru a susține atmosfera savuroasă a reprezentației. Reușita viziunii sale regizorale, în afara constructului scenic al fiecărui moment, se bazează și pe priceperea de a cizela interpretarea actorilor, de a evidenția capacitățile celor distribuiți.


         Într-un spectacol solicitant în care fiecare interpret este obligat să treacă prin situații explozive cu dublu sens, cel dramatic dictat de acțiunea “filmului” tratată ironic și cel comic al “filmării” și relației cu cei din platou, întreaga distribuție reușește a se remarca. Prezintă dezinvolt două personaje,  Andreea Grâmoșteanu, sugerând subtil și cu umor, profilul fiecăruia. Este încântător modul cum definește cu măsură în diverse situații esența momentelor, dramaticul dictat de “scenariu” și comicul filmării. Din nou, Andreea Grămoșteanu se impune ca o actriță plurivalentă, capabilă de performanțe în orice rol.
 
Excelent este și Ștefan Lupu în rolul actorului din film, vedeta încrezută care trebuie să îl joace pe Richard cel implicat în nebunia unei crime. Actorul precizează mereu prin expresie, atât tipologia vedetei năzuroase, cât și profilul personajului Richard căzut în capcana căutării vinovaților de crimă. În unele situații practică o plastică apropiată de cascadorie, ca să marcheze tensiunea momentului, dar acordă și nuanțe ironice expresiei. Ștefan Lupu remarcat și la Gala Tânărului Actor de la Costinești în reușitul spectacol de teatru-dans “Zig Zac”, aplică acum știința expresiei corporale, dar și capacitățile de actor pentru a sublinia în amănunt profilul unui rol complicat.
         Personajul “regizorului” care mânuiește filmările și conduce în plan teatral ritmul reprezentației, îi revine lui Bogdn Talașman. Cu mult haz, fără exagerări de expresie, punctează comicul situațiilor și păstrează coerența personajului; remarcabil se adaptează solicitărilor acțiunii și viziunii regizorale. Claudia Prec reușește să atragă atenția asupra personalității sale prin farmecul și nuanțarea diversă a tipologiilor ce îi revin de interpretat. Credibil înfăptuiește mai multe apariții și Viorel Cojanu, completând distribuția acestor tineri deosebiți din echipa Teatrului Mic, dar care nu au beneficiat întodeauna de șansa întâlnirii cu un regizor capabil a îi pune în evidență.
         “39 de trepte” este un spectacol de calitate în care realizatorii săi sunt remarcați, iar publicul găsește buna dispoziție dorită.

                 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu