marți, 3 februarie 2015

“4/DRAGOSTE, ÎN PATRU TABLOURI” - TEATRUL NAȚIONAL “I.L.CARAGIALE” (Proiectul “9G”, Sala Mică)

“LECTURĂ” SCENICĂ SUPERFICIALĂ
         Spectacolul pare rezumatul scenariului unei telenovele despre pasiuni erotice, trădări în căsnicie, crimă. Piesa scriitorului german contemporan Lukas Barfuss, propune însă, o analiză psihologică subtilă a conflictului cauzat de lipsa comunicării între partenerii aflați în cupluri ce se destramă. Regia selectează din motivele destrămării doar aspectul erotic și îl dezvoltă printr-o “lectură” scenică superficială.

Sorina Ștefănescu (Evelyn) și Bogdan Nechifor (Daniel)
         Cum spectacolul este produs de “9G”, echipa de realizatori reunește tineri creatori, mulți cu experiență câștigată în teatrul independent. Decorul tinerei scenografe Alexandra Panaite ce ar trebui să sugereze patru spații ale acțiunii este construit realist din multe amănunte inutile, cu o ușă roșie cu rost simbolic. Schimbarea elementelor ce alcătuiesc decorul fiecărui spațiu, se face căznit de către actori. Costumele Alexandrei Panaite dezavantajează caracterizarea vizuală a personajelor și actorii. De pildă, apariția lui Evelyn în veșminte sexy de bar sau inexplicabila transformare ca ținută generală a pictoriței Susan. Apelând la această scenografie exterioară substanței scrierii, regizoarea Elena Morar arată lipsa de profunzime în  conceptul său. Elena Morar este o tânără regizoare remarcată pentru spectacolul “Zvăpăiata”, o dramatizare după Cehov, prezentat la concursul “COMEDIA ȚINE LA TINeri” și activă modest în teatrul independent. Surprindre acum, prin modul stângaci în care descifrează textul ales pentru “9G”. Exagerat teatralizează relațiile erotice și crima comisă de Susan, uită de substratul scrierii, de analiza psihologică a fiecărui personaj și compune amatoristic relațiile de cuplu. Regia speculează ultima scenă și lasă forțat deschis finalul printr-o proiecție, ce nu își are însă, sens.
Alexandra Fasolă (Susan)
Viziunea regizorală simplist concepută afectează pe cei cinci actori aleși în distribuție, remarcați fiecare în alte spectacole independente sau în cele ale teatrelor instituționalizate. Se detașează totuși, Alexandra Fasolă care reușește definirea în profunzime a pictoriței Susan, obsedată de căutări artistice și înșelată de soțul Daniel (Bogdan Nechifor) pe care îl va ucide în numele adevărului necesar existenței. Admirabil compune actrița profilul fragil psihologic al femeii absentă din viața reală, refugiată în cea artistică, egoistă în relația cu partenerul, însingurată interior ignorând comunicarea. Colaborarea cu regizorul Andrei Șerban pentru a interpreta excelent personajul central din “Omul cel bun din Seciuan”, au cizelat capacitățile deosebite deținute de Alexandra Fasolă care a găsit calea tratării lui Susan, gândind atent subtextul replicii rostite. Prezintă credibil profilul schematic al mai multor personaje-argument denumite simbolic “Un bărbat tânăr” care intervin în diverse situații, Liviu Chițu. Din păcate, ceilalți tineri din distribuție – Bogdan Nechifor (Daniel), Lucian Iftime (Sebastian) și Sorina Ștefănescu (Evelyn), interpretează personajele ca la o primă lectură, fără accente și nuanțe, poate și pentru că partiturile sunt incomode personalității fiecăruia. Exagerările în expresie, rostirea uniformă a textului aduc scheme de personaje în conflict, fără motivare interioară pentru situații, iar piesa se transformă într-o poveste stupidă, violentă despre erotism și gelozie.

         “4/Dragoste în patru tablouri” este un spectacol lipsit de consistență, incoerent în intenții. Este greu de motivat cum tineri creatori după ce au realizat majoritatea apariții deosebite în alte spectacole, ajunși prin selecție în programul “9G” la Sala Mică a Naționalului bucureștean, nu mai pot să își demonstreze convingător personalitatea creatoare, fie că sunt regizori, scenografi sau actori. O cauză poate ar fi dorința de oroginalitate luată drept stindard, fără o documentare culturală.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu